
گزارش تخصصی بررسی روش های نوین تدریس در دروس پیام های آسمانی و قرآن و ارائه راهکار ها و پیشنهادات در جهت بهبود وضعیت تدریس
دانلود گزارش تخصصی معلمان بررسی روش های نوین تدریس در دروس پیام های آسمانی و قرآن و ارائه راهکار ها و پیشنهادات در جهت بهبود وضعیت تدریس
گزارش تخصصی دبیر پیام های آسمانی و قرآن
در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش
مقدمه :
تربيت ديني يكي از مهمترين اهداف نظام آموزشي كشور است و اهميت و جايگاه ويژة آن باعث شده است درس مستقلي، كه عموماً تحت عنوان قرآن و تعليمات ديني شناخته ميشود، با ساير دروس در هر پايه تفاوتهاي عمدهاي داشته باشد. اصولاً ماهيت دروس ديني بهگونهاي است كه از نظر محتواي آموزشي، فرايند يادگيري و شيوههاي آموزشي با دروس ديگر قابل مقايسه نيست.به عبارت ديگر، هر فعاليتي كه از سوي معلم براي يادگيري در دانشآموز انجام شود، صرفنظر از ارزش محتواي مورد يادگيري، آموزش و تدريس محسوب ميشود. در این صورت و دروسي چون رياضي، جغرافيا، زيستشناسي، تاريخ، علومپايه و… همگي از اين نظر در يك رديف جاي ميگيرند، اما اگر يادگيري را مفهومي فراتر از آموزش تلقي كنيم و در واقع آن را هدف آموزش بدانیم، در آن صورت بايد فرايندي را كه در استمرار زمان باعث ايجاد تمرين، تجربه و تغييرات تدريجي و نسبتاً پايدار در دانشآموز شود، يادگيري تلقي كرد.(ساجدی ،ش۴۲: ۴)درس پیام های آسمانی از اين نظر با ساير دروسي كه نام برديم بسیار متفاوت است.زيرا يادگيري در تربيت ديني بيش از آنكه نظري باشد، عملی است. در حاليكه سایر دروس۱ چندان در عرصة عملي مطرح نيستند. اگر چه در مورد آموزش دروس آزمايشگاهي مفهوم آموزش عملي به چشم ميخورد؛ اما عمل در اين دروس همان مهارتی است كه اگر در فرايند آموزش بهدست نيايد، لطمهاي به شخصيت و ساختار وجودي دانشآموز وارد نخواهد ساخت؛ چراكه حوزة عمل در آنها خود محتواي دروساند، نه خود دانشآموز. در حاليكه هدف تربيت ديني ايجاد كنش و رفتارهاي خاصی است كه بود و نبود آنها اساساً بر ساختار وجودي و شخصيت دانشآموز تأثيرگذار است. تربيت یعنی استعدادهای درونی را، که بالقوه در یک شیء موجود است، به فعلیت در آوردن و پروردن و لهذا تربیت فقط در مورد جاندارها یعنی گیاه و حیوان و انسان صادق است.( مطهری، :۵۶ و ۵۷)بر آن است تا استعدادها و قابليتهاي دانشآموز را در جهت كمال انساني وي در تقرب به خداوند، که سرچشمة كمال است، شكوفا كند و در اين مسير از تواناييهاي خود بهره ببرد.
فهرست :
مقدمه
تقسيم بندي روش هاي تدريس
مهم ترين ويژگي هاي روش هاي تدريس فعال
علل تداوم شيوه ها ي تدريس سنتي
هدف اصلي در تدريس
نحوه شروع تدريس
روش موفق تدريس از ديدگاه دانشآموزان
علل لزوم پرسش درس از ديدگاه بچهها و معلمين
بررسي موارد تربيتي در امر تدريس
نحوه انتقال مطالب از ديدگاه قرآن
نحوه برخورد معلم با دانشآموز (بعد عاطفي)
بررسي بهترين روشهاي تشويق و تنبيه
نحوه تشويق موفق از ديدگاه روانشناسان
نحوه برخورد با شاگردان ناسازگار
روشهاي جلب توجه دانشآموزان
بررسي نقش روحيه معلم در امر كلاسداري
مفهوم اداره کلاس درس
ضرورت اداره کلاس درس
انضباط
تفاوت انضباط با اداره کلاس
آغاز کردن کلاس درس
راهبردهای آموزشی برای شروع سال تحصیلی
ایجاد یک محیط مثبت برای یادگیری
برنامه ریزی
مدیران اثربخش
راهبردهای آموزشی
سبک های مختلف اداره کلاس درس
راهکارهای اصلاحی
روش های ایجاد رفتارهای مطلوب تازه
روش های نگهداری رفتارهای مطلوب
رقیق کردن برنامه تقویتی
روش های کاهش و حذف رفتارهای نامطلوب
روش های منفی کاهش رفتار
مشکلات ناشی از کاربرد تنبیه
پيشنهادهايي درباره مديريت كلاس
تاثیر ویژگی های شخصیتی وعلمی معلم بر تدریس ومدیریت رفتارکلاسی وی
دیدگاه مکتب کلاسیک در رفتار کلاسی(تاثیر رفتار معلم از جنبه علمی )
دیدگاه مکتب نئو کلاسیک در رفتار کلاسی(تاثیر رفتار معلم از جنبه شخصیتی)
تاثیر شخصیت علمی معلم بر فرایند تدریس
مدیریت ترکیبی و بهره گیری از هر دو سبک رفتاری در مدیریت رفتار کلاسی
شبکه مدیریت یا سبک های رفتار کلاسی از نظر کمی و کیفی
رفتارهای مطلوب و نامطلوب دانش آموزان و رسالت معلم از جنبه پرورشی
روشهای افزایش رفتار مطلوب در دانش آموزان
تنبیه و پیامد های آن
تأثیر انتظارات معلم
زمينههاي گسترش انديشة پژوهش در عمل
چارچوب عمل دراقدامپژوهي
منابع
قیمت فایل : ۳۰۰۰ تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : ۱۱۹
- خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد میکنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRAR میباشد.
دیدگاه ها