
گزارش تخصصی چالش ها، مشكلات و موانع در رابطه با درس شیمی و ذكر راهكار ها و پیشنهادات
دانلود گزارش تخصصی معلمان چالش ها، مشكلات و موانع در رابطه با درس شیمی و ذكر راهكار ها و پیشنهادات
در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش
مقدمه :
علوم تجربی یکی از دانشها و معرفتهای بشری است که بخش اعظم یافتههای آن از راه مشاهده و انجام آزمايش به دست میآید و ملاک یا معیار درستی آنها، انطباق داشتن با مشاهدات تجربی است. هدف از آموزش علوم تجربی، آموزش پدیدههایی است که در زندگی روزانه مشاهده میشوند. آموزش علوم تجربي دانشآموزان را ترغيب ميكند تا توانايي سؤال کردن و يافتن پاسخ در مورد دنياي طبيعي و فيزيکي را کسب نمايند و آنان را با با نحوهي کاربرد علوم در زندگي روزانه و شيوه فعاليت دانشمندان در جامعه آشنا نموده و کمک ميکند تا در مورد بحثهاي علمي، تصميمگيري و انتخاب موضع، به طور منطقي و عقلاني عمل نمايند.يكي از حوزههاي فعال و پركاربرد علوم تجربي، علم شيمي است كه به مطالعه تركيب، ساختار و خواص مواد ميپردازد. كاربردهاي گستردهي علم شيمي در پزشكي، داروسازي، صنايع غذايي، كشاورزي، آرايشي و بهداشتي، تهيه رنگ، پلاستيك، لاستيك و انواع پوششها، محيط زيست، انرژي و …، نشان از اهميت زياد اين علم در بهداشت، سلامت، تامين رفاه، رشد اقتصادي و توسعه پايدار جوامع بشري دارد.در چند دهه اخير، علم شيمي از رشد بسيار زيادي برخوردار بوده و موضوعها و نظريههاي جديدي به اين دانش بشري اضافه شده است. اهميت روزافزون علم شيمي در زندگي انسانها سبب شده است تا آموزش مناسب و اثربخش آن به ويژه در برنامهي درسي مدارس از اهميت به سزايي برخوردار گردد.در دههي گذشته، معلمان و طراحان برنامههاي درسي شيمي، همواره معتقد بودند كه هدف از آموزش شيمي، آمادهسازي دانش آموزان براي ورود به دانشگاه نيست؛ بلكه هدف اصلي تربيت شهرونداني است كه داراي «سواد شيمي» باشند. جامعهي امروز به طور فزايندهاي تحت تاثير علم و فناوري است، بنابراين علم شيمي بايد آنچنان آموزش داده شود كه ارتباط آن با زندگي، صنعت، فناوري و جامعه مورد تاكيد قرار گيرد و دانشآموزان بتوانند آموختههاي خود را در زندگي مورد استفاده قرار دهند (بدريان، ۱۳۸۷).
فهرست :
مقدمه
فلسفه و اهداف جديد ياددهي و يادگيري شيمي
ساختار مفهومي علم شيمي
ابعاد مختلف سواد شيمي
آموزش شيمي به صورت سه بُعدي
جدول ۱ : محتواي آموزش شيمي مبتني بر رويكرد زمينه- محور در برخي از كشورها
اهداف کار آزمایشگاهی
جایگاه و نقش آزمایشگاه شیمی
هدف کار آزمایشگاهی
شیوه ارایه
بحث و نتيجهگيري
روش مطالعه درس شیمی
گروههای ریاضی و تجربی
راهكار پيشنهادي براي مطالعه درس شيمي
مفهوم اداره کلاس درس
ضرورت اداره کلاس درس
انضباط
تفاوت انضباط با اداره کلاس
آغاز کردن کلاس درس
راهبردهای آموزشی برای شروع سال تحصیلی
ایجاد یک محیط مثبت برای یادگیری
برنامه ریزی
مدیران اثربخش
راهبردهای آموزشی
سبک های مختلف اداره کلاس درس
راهکارهای اصلاحی
انواع تقویت کننده های مثبت
انواع تقویت کننده های منفی
روش های ایجاد رفتارهای مطلوب تازه
روش های نگهداری رفتارهای مطلوب
رقیق کردن برنامه تقویتی
روش های کاهش و حذف رفتارهای نامطلوب:
روش های مثبت کاهش رفتار (روش های غیر مستقیم)
روش های منفی کاهش رفتار
مشکلات ناشی از کاربرد تنبیه
پيشنهادهايي درباره مديريت كلاس
تاثیر ویژگی های شخصیتی وعلمی معلم بر تدریس ومدیریت رفتارکلاسی وی
دیدگاه مکتب کلاسیک در رفتار کلاسی(تاثیر رفتار معلم از جنبه علمی )
دیدگاه مکتب نئو کلاسیک در رفتار کلاسی(تاثیر رفتار معلم از جنبه شخصیتی)
تاثیر شخصیت علمی معلم بر فرایند تدریس
مدیریت ترکیبی و بهره گیری از هر دو سبک رفتاری در مدیریت رفتار کلاسی
شبکه مدیریت یا سبک های رفتار کلاسی از نظر کمی و کیفی
رفتارهای مطلوب و نامطلوب دانش آموزان و رسالت معلم از جنبه پرورشی
روشهای افزایش رفتار مطلوب در دانش آموزان
تنبیه و پیامد های آن
تأثیر انتظارات معلم
زمينههاي گسترش انديشة پژوهش در عمل
ويژگي هاي اقدام پژوهي
چارچوب عمل دراقدام پژوهي
منابع
قیمت فایل : ۳۰۰۰ تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : ۱۱۱
- خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد میکنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRAR میباشد.
دیدگاه ها