no-img
دانلود پروژه

گزارش تخصصی دبیر الهیات (چگونگی تغییر دادن تفکر و بینش دینی (معنوی) در دانش آموزان نهم نسبت به آینده)


دانلود پروژه

ادامه مطلب

DOC
گزارش تخصصی دبیر الهیات (چگونگی تغییر دادن تفکر و بینش دینی (معنوی) در دانش آموزان نهم نسبت به آینده)
doc
مهر ۱۷, ۱۳۹۷
300 کیلوبایت
3000 تومان
26 صفحه (word)
3000 تومان – خرید

گزارش تخصصی دبیر الهیات (چگونگی تغییر دادن تفکر و بینش دینی (معنوی) در دانش آموزان نهم نسبت به آینده)


دانلود گزارش تخصصی دبیر الهیات (چگونگی تغییر دادن تفکر و بینش دینی (معنوی) در دانش آموزان نهم نسبت به آینده)

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش در ۲۶ صفحه

 

قسمتی از گزارش تخصصی :

یکی از مسائل مهمی که باید در تربیت دانش آموز منظور شود ، مسئله آینده نگری است. در تعریف آینده نگری باید گفت: آینده نگری حالتی است که در دانش آموز به عاقبت هر کارش فکر کند، وقتی مطلبی را یاد می گیرد به دنبال کاربردی از آن در جهان خارج و آینده خود باشد و این که همیشه در یاد روز قیامت و حسابرسی آن روز باشد. آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی) یعنی شناخت آموزه‌های دین، تبدیل این شناخت‌ها به باورهای قلبی و به کاربستن این باورها در رفتارهای فردی و اجتماعی. در نتیجه، افراد در فرایند تعلیم و آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی)، به گونه‌ای تربیت می‌شوند که در گرایش‌های‌شان نسبت به زندگی، اعمال و تصمیم‌های‌شان و در برخورد با تمام امور، همواره حاکمیت ارزش‌های الهی را احساس کنند. در چنین نظامی علاوه بر ایجاد نظم ذهنی، دانش‌آموزان به گونه‌ای تربیت می‌شوند که دانش را صرفا برای ارضای کنجکاوی‌های فکری یا منافع دنیوی کسب نمی‌کنند، بلکه منطقی و متقی بار می‌آیند و فراهم آوردن موجبات رفاه مادی، معنوی و معنوی خانواده، ملت، خود و دیگران را وجهه‌ی همت خویش قرار می‌دهند. در این نوع از تربیت، هدف تنها کسب معرفت نیست، بلکه رشد و شکوفایی موزون همه‌ی ابعاد وجودی انسان مورد توجه قرار دارد.اهمیت معلم در اسلام، بیانگر نقش و کاربرد او در جامعه است. اگر نقش معلم حیاتی نبود اسلام تا این حد به او بها نمی‌داد. در اسلام معلم از چنان ارزش و جایگاهی برخوردار است که خداوند در نخستین آیات نازل شده بر پیامبر(ص)، خودش را معلم معرفی می‌کند: «بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت، بخوان! و پروردگارت کریم‌ترین است، همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی‌دانست. »(علق، ۱ـ۵). پیامبر(ص)اینجانبان شهرزاد محصلی و زهرا جنگجو در گزارش تخصصی فوق الذکر تصمیم گرفتم آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی) را در دانش آموزانمان نسبت به آینده  تقویت نمایم. هدف از آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی)، حضور معنویات و مذهب در متن زندگی دانش آموزان است. ما با تعلیم مسائل دینی و با روش های مطلوب و خاص می توانیم در دانش آموزان درک و شعور دینی ایجاد کنیم. اگر تلاش همه ما بر این باشد که از طریق روح حاکم بر تمامی برنامه های رسمی و غیررسمی (فوق برنامه و مکمل) تربیت، تزکیه و تأدیب صورت گیرد و مفاهیم نظری به صورت «رفتار دینی» درآید، می توانیم ادعا کنیم که آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی) تا حد زیادی تحقق پیدا کرده است.

آنچه با توجه به مقتضیات زمان در آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی) باید مدنظر قرار گیرد، اصلاحات در روش های آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی) است. مدیریت مراکز آموزش و پرورش ما با توجه به تفاوت های فردی در دانش آموزان، اصل زیبایی شناسی و ابزار هنر را بویژه در غنی سازی، اوقات فراغت و فوق برنامه باید لحاظ کنند وحدت نداشتن در بینش و منش و همچنین وحدت نداشتن در هدف و خط مشی، از عوامل مهم آسیب شناسی آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی) در جامعه ما به شمار می آید. فضا و آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی) بین مراکز متولی آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی) مثل رسانه ها، نهادهای فرهنگی و هنری در جامعه موجب تضاد تربیت و سرگردانی نسل جوان ما در جامعه شده است. اگر یکپارچگی به مفهوم واقعی کلمه در ساختار و تشکیلات، با رویکرد تلفیق فعالیت های آموزش و پرورش شکل منسجم خود را پیدا نکند، قطعاً آسیب پذیری نسل جوان ما در آینده بیشتر از گذشته خواهد بود.در همین مسیر باید به جاذبه های دینی با توجه به استعداد جامعه و جایگاه دین در عرصه بین المللی و بحث جهانی شدن توجهی دقیق و زیرکانه داشت.اگر بحث آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی) بر این مبنا باشد که دین به مفهوم جوهر زندگی تلقی شود، آنگاه لزوم آگاهی نسبت به اهمیت، ضرورت، فواید و نسبت دین با دیگر حوزه های معرفتی مشخص خواهد شد. در دنیای کنونی توسعه و ایجاد مدارس به مفهوم امروزی، گسترش سریع فناوری و ارتباطات، صنعتی شدن جوامع و نیازهای متنوع عصر انفجار دانش، دایره تأثیرگذاری عوامل مختلف را بر افکار و اندیشه های دانش آموزان گسترده تر از گذشته کرده است. بنابراین سهم خانواده ها و حتی معلمان در تکوین شخصیت دانش آموزان، روزبه روز کمرنگ تر می شود. عوامل محیطی بویژه رسانه ها نقش عمده ای را برعهده دارند و به صورت شبانه روزی در تغییر اندیشه ها و افکار نقش تأثیرگذار و مهم خود را ایفا می کنند. آنچه مسلم است این که هنوز مدارس ما به عنوان اصلی ترین کانون های تربیتی مورد توجه و برنامه ریزی دقیق و صریح قرار نگرفته اند. اگر نظام آموزش و پرورش ما بخواهد از مسیر آموزش های صرف به سمت آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی)، معنوی و اجتماعی حرکت کند لازم است بسیاری از اهداف و روش ها را تغییر دهد. در محیط های آموزشی باید به دانش آموز به تناسب علاقه و استعدادش آموزش داده شود. بحث محوریت کتاب حذف شود و به جای تکیه بر محفوظات، روش کسب اطلاعات و یادگیری خلاق محور کار باشد.ساختار و تشکیلات به گونه ای طراحی شود که علاوه بر متولیان امور پرورشی در مدارس بحث تلفیق آموزش و پرورش و مشارکت همه عوامل دست اندرکار در آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی) به دست فراموشی سپرده نشود. در غیر این صورت اگر شرایط مذکور در مدارس ما حاکم نباشد، به هدف مطلوب در آموزش تفکر و بینش دینی (معنوی) دانش آموزان دست نخواهیم یافت.

برای دانلود و خرید گزارش تخصصی دبیر الهیات (چگونگی تغییر دادن تفکر و بینش دینی (معنوی) در دانش آموزان نهم نسبت به آینده) به صورت کامل و دقیق از لینک زیر میتوانید استفاده نمایید.



دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.