no-img
دانلود پروژه

اقدام پژوهی دبیر زبان و ادبیات فارسی (چگونه توانستم با ارائه راه حل های مناسب مشکل ضعف ماده ی درسی ادبیات و زبان فارسی مهدی را برطرف نمایم؟)


دانلود پروژه

ادامه مطلب

DOC
اقدام پژوهی دبیر زبان و ادبیات فارسی (چگونه توانستم با ارائه راه حل های مناسب مشکل ضعف ماده ی درسی ادبیات و زبان فارسی مهدی را برطرف نمایم؟)
doc
فروردین ۱۲, ۱۳۹۷
500 کیلوبایت
2000 تومان
23 صفحه (word)
2000 تومان – خرید

اقدام پژوهی دبیر زبان و ادبیات فارسی (چگونه توانستم با ارائه راه حل های مناسب مشکل ضعف ماده ی درسی ادبیات و زبان فارسی مهدی را برطرف نمایم؟)


دانلود اقدام پژوهی دبیر زبان و ادبیات فارسی (چگونه توانستم با ارائه راه حل های مناسب مشکل ضعف ماده ی درسی ادبیات و زبان فارسی مهدی را برطرف نمایم؟)

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش

 

قسمتی از اقدام پژوهی :

امروزه به جهت اهمال و سستی و بی توجهی های برخی از متولیان و دستگاه های موظف به حراست و صیانت و نگهداری ریشه و بن مایه و جایگاه و شریان حیاتی اصیل زبان فارسی از یک سو و عدم دقت هایی که در بیان برخی به گوش می خورد و متن هایی که بدون رعایت قاعده و احساس در اصول علمی- کاربردی زبان به چشم می آید کارش به جایی رسیده است که بعضی ها خیلی راحت و بدون دغدغه واژه های بیگانه و نادرست بر سر زبان ها جاری می کنند و در مجموعه های تصویری و آوایی و نوشتاری، واژه های نامأنوس و غیرمعمول و بدون قاعده و حتی گاهی ملهم از ادبیات بیگانه را جایگزین کلمات فاخر و خوش آهنگ زبان فارسی کرده اند.  يكي از دلايل كم توجهي به ادبيات نگاه سطحي ما به آن است . در كش و قوس هاي سال هاي خود‌باختگي در برابر غرب و نفوذ آداب غربي كه اندك اندك چون موريانه اي به جان اين درخت تناور و سايه افكن افتاد ، زبان و ادبيات فارسي به عنوان درسي تفنني ، سرگرم كننده و حتي نمره آور و معدل‌چاق كن در نظام آموزشي ما جا خوش كرد . ادبيات فارسي درسي آسان قلمداد شد كه هر دبير غير‌متخصص و كم سوادي مي تواند از عهده ي تدريس آن برآيد و چنان شد كه خود به خود و از آغاز نيز گروه كم سوادان به سوي رشته ي ادبيات كشيده شدند. اكنون نيز اگر به نحوه ي هدايت تحصيلي دانش آموزان  گذري بيندازيم، متوجه اين قضيه خواهيم شد . دانش آموزاني كه حتي رشته ي ادبيات را كسب نكرده اند نيز، با تشكيل كميسيون خاص در ادارات آموزش و پرورش به سوي اين رشته گسيل داده مي شوند . رشته اي كه خود دانش آموز به رفتن و ادامه‌ي تحصيل در آن راغب نيست و حتي با توجه به سوابق موجود استعداد راه يابي بدان رشته را ندارد . اين است حال و روز رشته ي ادبيات در اين روزگار .به همین دلیل بنده ….. در این اقدام پژوهی سعی بر این دارم که درس ادبیات و زبان فارسی را در کلاسم جذاب نموده و به دانش آموزم مهدی کمک کنم تا در رویارویی با مشکلات فرارویش در این درس موفق شود.

ظاهراً جنس روزها و شب‌هاي نسل امروز با جنس روزها و شب‌هاي نسل پدران و مادران ما تفاوت‌هاي اساسي به خود گرفته است. از همين نگاه گذرا و نه موشكافانه مي‌توان فهميد كه ذائقه ادبي بچه‌هاي امروز حتماً و نه شايد با بچه‌هاي ديروز بي‌شباهت شده است.دوست فرهيخته‌اي مي‌گفت اگر به نظر من «ديزي» بهترين غذاست، به نظر بچه‌هاي امروز «پيتزا» بهترين غذاست. اگر من مجذوب و عاشق غزل‌هاي عاشقانه حافظ هستم، درك اين شيفتگي براي بچه‌هاي امروز ناممكن به نظر مي‌رسد، چرا كه تغيير ذائقه ادبي آنها پا به پاي تغيير ذائقه غذايي آنها پيش مي‌رود. ضمن آن كه قبول اين تغيير و دگرگوني به شرايط موجود براي رسيدن به وضعيت مطلوب و مد نظر ما كمك كرده و راه را براي پذيرش داشته‌هاي قبلي هموار مي‌كند. اگر امروز قهرمانان فيلم‌هاي غربي همچون «هري‌پاتر» كه مبلغ فرهنگ غربي و برهنگي‌اند در برابر بچه‌ها قد علم كرده‌اند، كم‌كاري از ماست كه در معرفي «رستم و سهراب» كوتاهي كرده‌ايم.حالا بايد به دنبال يافتن پاسخ اين سؤال باشيم كه چرا اين ذائقه شكل گرفته و ما (خانواده، مدرسه، جامعه، كتاب درسي، رسانه و…) چقدر در اين شكل‌بخشي دخيل بوده‌ايم.اگر يافته‌هاي ما نشان مي‌دهد كه دانش‌آموزان سال‌هاي اخير كه سال‌ها پشت نيمكت‌هاي كلاس ادبيات فارسي نشسته‌اند، اما بي‌ذوق و بي‌علاقه و بي‌بهره از اين كلاس‌ها و امروز بيگانه‌اند با حافظ و سعدي و رودكي و مولانا و… بي‌شك نيازهايي در آنها شكل گرفته (شايد هم ما شكل داده‌ايم) و شرايط به گونه‌اي رقم خورده و كاستي‌هايي در اين باره به جا مانده كه امروز اين كم‌علاقگي‌ها به ادبيات و ادبا را به نظاره نشسته‌ايم. بنابراين واكاوي شرايط فعلي چه در كلاس و مدرسه و كتاب و چه در خانواده و جامعه مي‌تواند در اين زمينه راهگشا باشد.ضرورتي كه حس نمي‌شود . ادبيات فارسي نقش بزرگي را در انتقال ارزش‌‌ها، هنجارها و مفاهيم اجتماعي در جامعه ما بر‌عهده دارد. بررسي‌هاي تاريخي گواه اين مطلب است كه شاعران بزرگي در شكل‌گيري تحولات اجتماعي نقش بازي كرده‌اند، از طرفي تحولات اجتماعي هم بر ادبيات فارسي تأثير گذاشته است، بنابراين ارتباط دوسويه‌اي بين جامعه و ادبيات فارسي وجود دارد كه غير‌قابل انكار است.


قیمت فایل : ۲۰۰۰ تومان – فرمت : word (قابل ویرایش) – صفحات : ۲۳
  • خریدار گرامی : برای دانلود فایل پیشنهاد میکنیم از مدیریت دانلود استفاده کنید. همینطور فایل در قالب فرمت zip میباشد و برای اجرا نیازمند نرم افزار WinRAR میباشد.


دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.