no-img
دانلود پروژه

دانلود رایگان مقاله جامعه شناسی ایلات و عشاير

دانلود پروژه

ادامه مطلب

DOC
دانلود مقاله جامعه شناسی ایلات و عشاير
doc
مارس 29, 2016

دانلود مقاله جامعه شناسی ایلات و عشاير


دانلود رایگان مقاله جامعه شناسی ایلات و عشاير

در قالب فرمت ورد (word) قابل ویرایش ۲۱ صفحه

دانلود مقاله جامعه شناسی ایلات و عشاير

قسمتی از تحقیق حاضر :

ايل واژه‏اي است مغولي و تركي به معناي دوست، يار، همراه و همقبيله، و عشيره كه مترادف با ايل استعمال شده، واژه‏اي است عربي به معناي بني اعمام و نزديكان از جانب پدر كه جمع آن عشاير و عشيرات است. عشيره اسم فارسي ماخوذ از زبان عربي به معناي خويشان، نزديكان، تبار، اهل خانه، و طايفه است. واژه ايلات (جمع ايل) براي نخستين بار در زبان فارسي در زمان ايلخا نيان به كار رفته كه منظور از آن طوايف صحرانشين و نيمه صحرانشين است.
در ايران جمعيتي را عشايري به حساب آورده‏اند كه داراي وابستگي ايلي بوده به زندگي كوچ روي با معيشت غالب شباني اشتغال دارند. اين جمعيت را به سه گروه عمده تقسيم كرده اند. كوچ نشينان، نيمه كوچ‏نشينان و رمه‏گردانان.
كوچ نشينان شامل افرادي هستند كه در ييلاق سرپناه ثابتي ندارند وابستگي آنان به زمين زراعي بسيار اندك، كشت و كارشان ديم و قلمرو زيستي آنان در اراضي حاشيه‏اي يكجانشينان است.
نيمه كوچ‏نشينان جمعيتي عشايري‏اند كه عمدتا قشلاق را در ساختمان و يا در آباديهاي قشلاقي و ييلاق را در چادر به سر مي برند اين گروه نسبت به كوچ‏نشينان وابستگي بيشتري به زمين دارند. خصوصاً در قلمرو قشلاقي خود داراي آب و زمين زراعي بوده و در قشلاق در آباديها ساكن اند و مانند روستاييان زارع و باغدار هستند.
رمه گردانان از مراتع طبيعي ييلاق استفاده مي كنند و به پرورش دام با بردن رمه ها به مراتع بدون همراهي اعضا خانواده اشتغال دارند در اين شيوه دامها همراه چوپان يا بعضي از اعضاي خانوار به مراتع برده مي شوند پس از پايان دوره بهره‏برداري از مراتع دامها به آباديهاي قشلاقي مراجعه و دوره قشلاقي را در طويله و از طريق تعليف و تغذيه دستي مي گذرانند. قلمرو زيست عشاير كوچ‏رو ايران عمدتاً در امتداد سلسله جبال زاگرس و در استانهاي آذربايجان شرقي و غربي، باختران، خوزستان، لرستان، ايلام، چهارمحال بختياري و كهگيلويه و بويراحمد، فارس و خراسان و سيستان و بلوچستان و سمنان و نقاط مركزي ايران است.

فهرست :

مقدمه

ايلات و عشاير

تعريف برخي مفاهيم

وجوه قابل ذکر برای عشایر

عشایر کوچنده

عشایر اسکان یافته

ایل

زیست بوم

ييلاق يا سردسير

قشلاق يا گرمسير

كوچ عشايري

مسير كوچ

برون كوچي

درون كوچي

عشاير ميهمان

كوچ سنتي

كوچ ماشيني

كوچ افقي

كوچ عمودي

كوچ دوراني

كانون اسكان عشايري

سامان عرفي عشاير

سامانه عشايري

عشایر و هویت ملی

خانواده در ایلات و عشایر

ویژگی های اساسی خانواده عشایری در مقایسه با خانواده شهری

چگونگی تقسیم کار در ایلات و عشایر

ادبیات عشایر

خواستگاری و ازدواج

موسیقی و رقص در ایلات و عشایر ایران زمین

رقص در ایل بختیاری

موسیقی و رقص در ایل بویراحمد

رقص در ایل قشقایی

دانلود فایل : شما میتوانید جهت دانلود رایگان تحقیق جامعه شناسی ایلات و عشاير از وب سایت دانلود پروژه به صورت رایگان روی لینک زیر کلیک کنید و از آن استفاده نمایید.

دانلود فایل با لینک مستقیم (کلیک کنید)



دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.